آیورودا ، طب سنتی هند است
نوشته شده توسط : شهروز


مزایای طب آیورودا:
آیورودا یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های درمانی جامع (“کل بدن”) در جهان است. این سیستم درمانی بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در هند توسعه یافت. طب آیورودا بر این باور استوار است که سلامت و تندرستی به تعادل ظریفی بین ذهن، بدن و روح بستگی دارد. هدف اصلی آن ارتقاء وضعیت سلامتی است، نه مبارزه با بیماری‌‌ها. اما درمان‌ها ممکن است به مشکلات و اختلالات خاصی مربوط باشند.
مزایای طب آیورودا عبارت‌اند از: توانایی کاهش استرس و اضطراب و فشارخون، افزایش گردش خون، کاهش التهاب، کمک به کاهش وزن و کنترل و درمان بیماری دیابت. بسیاری از درمان‌های آیورودا مربوط به تنظیم متابولیسم و فرآیندهای بدن هستند مانند فرایند هضم، جذب مواد مغذی و انتشار هورمون‌ها؛ بنابراین، هنگامی‌که صحبت از درمان بیماری دیابت می‌شود، استفاده از چیزهایی مانند شنبلیله، بذر ریحان مقدس و دانه جمبو می‌تواند تفاوت عمده‌ای را در روند بهبودی و کنترل این بیماری ایجاد کند.
آیورودا و انرژی زندگی شما
دانشجویان درمان CAM بر این باورند که همه چیز در جهان – بی‌جان یا جاندار – با هم مرتبط هستند. اگر ذهن، بدن و روح شما با جهان هماهنگ باشد، از وضعیت سلامت مناسبی برخوردار خواهید بود. وقتی عاملی این تعادل را به هم می‌زند، بیمار می‌شوید. از جمله مواردی که می‌تواند این تعادل را مختل کند، ژنتیک یا نقص هنگام تولد، آسیب‌ها، تغییرات فصلی، سن و احساسات شما است.
کسانی که در زمینه‌ی طب آیورودا مشغول هستند، باور دارند که هر فرد از پنج عنصر اساسی موجود در جهان ساخته شده‌است: فضا، هوا، آتش، آب و خاک.
این پنج عنصر در بدن انسان به منظور تشکیل سه نیروی حیات یا انرژی، به نام دوشاها ترکیب می‌شوند. آن‌ها چگونگی عملکرد بدن شما را کنترل می‌کنند. این دوشاها واتا (فضا و هوا)، پیتا (آتش و آب) و کافا (آب و خاک) هستند.
هر کس یک ترکیب منحصر به فرد از سه دوشا را به ارث می‌برد. اما در وجود هر آدمی یکی از این سه دوشا معمولا قوی‌تر از باقی است. هر کدام از این‌ها یک عملکرد متفاوت را در بدن کنترل می‌کند. اعتقاد بر این است که احتمال بیمار شدن شما – و مشکلات بهداشتی که در شما ایجاد می‌شود – با تعادل دوشاها مرتبط است.
واتا
کسانی که در زمینه‌ی طب آیورودا مشغول به کار هستند، معتقدند که واتا در میان سه دوشا قدرتمندترین است. این دوشا کنترل عملکردهای  بسیار اساسی  و مهم بدن مانند  تقسیم سلول ها را بر عهده دارد. واتا همچنین ذهن شما، تنفس، جریان خون، عملکرد قلب و توانایی خلاص شدن از شر مواد زائد از طریق روده‌ها را کنترل می‌کند. چیزهایی که می‌تواند باعث بروز اختلال در آن شوند عبارتند از غذا، ترس، غم و شب‌ها تا دیروقت بیدار بودن.
اگر واتا نیروی اصلی زندگی شما باشد احتمال بیش‌تری وجود دارد که دچار اختلالاتی مانند اضطراب، آسم، بیماری قلبی، مشکلات پوستی و آرتریت روماتوئید شوید.
پیتا
این انرژی هضم، متابولیسم (چربی‌سوزی) و هورمون‌های خاصی را که با اشتهای شما مرتبط هستند، کنترل می‌کند.
چیزهایی که می‌توانند باعث بروز اختلال در این دوشا شوند عبارتند از خوردن غذاهای ترش یا تند و سپری کردن زمان زیاد در معرض نور خورشید.
اگر پیتا نیروی حیات اصلی شما باشد، احتمال بیش‌تری وجود دارد که دچار اختلالاتی مانند بیماری کرون، بیماری قلبی، فشار خون بالا و عفونت‌ها بشوید.
کافا
این نیروی حیات، کنترل رشد عضلات، قدرت بدن و ثبات، وزن و سیستم ایمنی بدن را کنترل می‌کند.
کافا ممکن است با خوابیدن در طول روز، خوردن بیش از حد غذاهای شیرین و خوردن یا نوشیدن چیزهایی که بیش از حد نمک یا آب دارند، دچار اختلال شود.
اگر انرژی حیات اصلی شما کافا باشد، ممکن است دچار اختلالاتی مانند آسم و دیگر اختلالات تنفسی، سرطان، دیابت، حالت تهوع پس از خوردن غذا و چاقی بشوید.







:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: